2018.04.17
WELL Irodák a pénzügyi szektor vállalatainál
Egészséges és innovatív munkakörnyezet a pénzügyi szektor vállalatainál – új trendek jönnek az ügyfelek és a munkavállalók megtartása érdekében. Egy multinacionális tervező, építész, belsőépítész cégcsoport (HOK) által nemrég megjelentetett tanulmányban 40 megvalósult projekt kapcsán a pénzügyi szektor cégeinél zajló változásokat mutatták be.
Milyen kihívásoknak kell manapság megfelelnie a bankok központi irodáinak? Milyen elvárásaink vannak egy bankfiókkal szemben? Hogyan maradhat versenyképes a pénzügyi szektor a változó munkaerőpiacon, milyen új munkakörnyezet szolgálja jobban a munkaerő megtartását és az új ügyféligényeket?
A pénzügyi szektort több szempontból is érintette a válság. Nem csak az ingatlanaik értéke, hanem azok kihasználtsága is jelentősen csökkent. Sokszor olyan elavult műszaki színvonalú épületekben dolgoznak a banki munkatársak, működnek bankfiókok, amelyek nem alkalmasak arra, hogy az ügyfelek vagy az igényes munkavállalók magasabb elvárásainak is megfeleljenek.
A pénzügyi cégek kezdettől élen járnak a “smart workplace design” területén. Mit is jelent ez?
Több területen is fontos szerepet játszik az innováció, mind a fiókhálózatok kialakítása, átalakítása során, mind a magasan képzett munkavállalók hatékony munkakörnyezetének megőrzése érdékében. A folyamatnak több pozitív hozadéka is van a társaságok számára,
-
a brand image emelése
-
a cégkultúra támogatása
-
az ügyfélélmény erősítése
-
munkaerő hatékonyság emelése
-
a költségcsökkentés
Ma a banki ügyfelek sokkal több lehetőség közül választhatnak.
A pénzügyi cégeknek olyan vállalati modellre és belső munkakörnyezetre van szükségük, amely hatékonyan támogatja a dolgozókat abban, hogy rugalmasan alkalmazkodjanak az ügyfelek gyorsan változó igényeihez. Világszerte megfigyelhető az a trend, hogy a bankok megpróbálják ingatlanjaik CO2 lábnyomát csökkenteni és sokkal optimálisabban kihasználni a rendelkezésükre álló munkaterületeket, és egyben erősíteni a viruális jelenlétüket.
A vizsgált projektek tanulsága, hogy a bankok igyekeznek olyan munkahelyi környezetet teremteni, ahol élményt, lehetőségeket és támogatást tudnak adni a munkatársak számára. Ez egyben környezeti szempontból fenntartható, és a használók által is jól élhető, egészséges munkaterek kialakítását jelenti.
Milyen kihívásokkal szembesülnek a pénzügyi szektor vállalatai?
A pénzügyi szektor magasan kvalifikált munkavállalói, a banki elemzők, befektetési bankárok és kereskedők alacsonyabb profitot termelnek a szervezeten belül. Míg átértékelődnek a hagyományosan “back-office” területek. A bankok törekvése, hogy tehetséges, innovatív munkavállalókat találjanak a kiszolgáló területekre, akik erősíthetik a bank biztonságos online jelenlétét és a reklamációk kezelését.
Egészen napjainkig a láthatóság, a helyi jelenlét és elérhetőség volt a legfontosabb a bankok számára. Mára azonban az ügyfél számára sokkal fontosabbá vált, hogy a lehető legtöbb banki szolgáltatást otthonról vagy a mobil eszközével elérhessen. Az online élmény folyamatos fejlesztése elengedhetetlen, hogy ne legyen frusztrált az ügyfél, a tranzakciók lebonyolítása egyszerűen megtörténhessen és összességében emelje a bankról kialakított pozitív élményt.
A bankoknak tehát kevesebb dolgozóra van szükségük a retail-hálózatban és csökkenő méretű és számú ingatalnból álló fiókhálózatra.
Míg általában csökken a fiókok látogatottsága, a bankfiók még mindig fontos érintkezési pontként szolgál az ügyféllel, itt a legfontosabb cél a pozitív benyomás, élmény. Az ügyfelek személyes kapcsolatot várnak el a szolgáltatás részeként, főként, ha kérdésük, problémájuk van.
A pénzügyi szektor új iroda trendje a hierarchikus céges szemlélet és berendezkedés leépítése, és helyette a csoportmunka és az átlátható, az információk cseréjén és a közös értékek megosztásán alapuló szervezet és ezt támogató terek kialakítása. Annak ellenére, hogy a jogi korlátok és kötött folyamatok nehezítik a cégek átalakulását, szemléletváltását, sok bank már meglépte ezt.
Bankfiók trendek, amelyek az ott dolgozók és a bankfiókba érkező ügyfelek jóllétét emelik
-
Kisebb terek létrehozása.
-
A várakozó vonalak megszűntetése, e helyett az ügyfelek személyes köszöntése.
-
Kisebb alapterületű különböző funkciójú tér létrehozása a bankfiókon belül.
-
Kávézó vagy coworking jellegű terek kialakítása, a korábbi klasszikus bankfiók elrendezés helyett.
-
Nagy video kivetítők, pihenő és tárgyaló terek kialakítása, ahová beépíthetőek marketing eszközök is belső dizájn elemként.
-
A természetközeli, ún. biofílikus dizájn használata, amely lényege, hogy összeköttetést teremt a természet és az épített környezet között, a teret használók kényelmesebben, otthonosabban érzik magukat. A természetes anyagok használata, mint pl a fa vagy a sok zöld növény segítik a stresszkezelést.
-
A természetes fény is segíti a kognitív teljesítmény emelését és a jó közérzetet.
-
Az átgondoltan, fentiek figyelembe vételével kialakított új terek nagyban segítik a nagyobb munkahelyi teljesítmény és a kreativitás elérését.
Azt angol nyelvű tanulmány letölthető itt, PDF